Motivatie om te sporten

Dag Sporter,

Ik heb even van een moment vakantie kunnen genieten.

Ondertussen blijf ik mij verder verdiepen in de sportpsychologie en hoe ik jullie
kan helpen om nog betere prestaties en meer plezier te beleven tijdens het sporten.

Een moeilijk hoofdstuk waar ik mij momenteel in verdiep is :

Wat is de motivatie van een iemand om sport te gaan doen ?

Algemeen genomen zijn er een vier-tal redenen om aan sport te doen :
1. Om plezier en vreugde te beleven
2. Omdat het goed is voor de gezondheid
3. Om zichzelf te meten met anderen
4. Om sociale contacten te onderhouden.

Daarbij kan de motivatie om te sporten nog worden onderverdeeld in
* prestatie meten tov zichzelf of de taakgerichte motivatie
* prestatie meten tov anderen of de wedijver gerichte motivatie

In het eerste geval vergelijk je je eigen prestaties en streef je er naar om beter in iets
te worden.   In het tweede geval wil je beter worden dan iemand anders.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat taakgerichte motivatie meer positieve impakt kan
hebben op je prestaties dan wedijver gerichte motivatie.  Bij taakgerichte heb je
immers meer controle op het resultaat, terwijl je bij wedijver gerichte motivatie
afhankelijk blijft van de prestatie van de tegenstander.

Een topsporter heeft veel van allebei.  Genoeg taakgerichte motivatie is nodig om
bij herhaalde tegenslagen de moed niet te verliezen en toch nog gemotiveerd te blijven
om door te gaan.

Is er een verschil tussen mannen en vrouwen ?
Ik vond hierover een heel interessant artikel : https://issuu.com/jurryt/docs/zijn_...

Wat is jou motivatie om aan sport te doen ?   Ben jij eerder taakgericht of wil je
jezelf graag meten met anderen ?

Wat zijn je ervaringen hierin ?    Laat het me gerust weten !

MTVS COACH
mtvs.coach@gmail.com

Dirk Vissers

Populaire posts van deze blog

Welkom bij de MTVS COACH !

Sporten met plezier - enkel haalbaar met de nodige dosis talent ?

Falen mag - met zelfreflectie kan je er wat mee